Chirurgia stomatologiczna

Chirurgia stomatologiczna obejmuje działania związane z usuwaniem zębów jak rownież cały szereg innych zabiegów w obszarze jamy ustnej, w tym zabiegi wspomagające inne dziedziny stomatologii, np.
ortodoncję
– odsłonięcie zębów zatrzymanych celem wprowadzenia ich do łuku aparatem ortodontycznym,
periodontologię – chirurgię przyzębia,
protetykę – chirurgię przedprotetyczną czy
implantologię.

Dla zapewnienia pacjentowi maksymalnego komfortu wszystkie zabiegi z zakresu chirurgii stomatologicznej w naszej praktyce są wykonywane w znieczuleniu miejscowym przez specjalistów z wieloletnim doświadczeniem.

W zakresie chirurgii stomatologicznej wykonujemy następujące zabiegi:

• Ekstrakcje (usuwanie) zębów
    • Operacyjne usunięcie zębów zatrzymanych, pozostawionych korzeni
    • Odsłanianie zębów zatrzymanych celem ściągnięcia ich do łuku
      Współpraca ortodonty z chirurgiem umożliwia wprowadzenie do łuku zębowego zębów zatrzymanych poprzez ich chirurgiczne odsłonięcie pozwalające na naklejenie elementu retencyjnego i zastosowanie wyciągu elastycznego.
    • Resekcja wierzchołków korzeni
      Zabieg wykonywany w przypadku niepowodzenia leczenia kanałowego, podejmowany w przypadku istnienia zmian zapalnych okołowierzchołkowych nie reagujących na prowadzone leczenie. Resekcja korzenia polega na chirurgicznym odcięciu wierzchołka korzenia zęba z jednoczesnym usunięciem zmian zapalnych i odpowiednim zabezpieczeniem korzenia przed powstaniem ponownego stanu zapalnego.

• Hemisekcja i radektomia
    Zabiegi wykonywane dla zębów wielokorzeniowych w sytuacji gdy nie ma możliwości przeleczenia kanałowego jednego z korzeni lub przy jednym z korzeni występują zmiany zapalne nie poddające sie leczeniu zachowawczemu.
  • Chirurgia implantologiczna
  • Podcinanie wędzidełek warg i języka

• Wędzidełko jest pasmem tkanki łącznej przyczepionym do tylnej części wargi górnej lub dolnej i do dziąsła. Kiedy jest krótkie i nieprawidłowo przyczepione należy wykonać podcięcie wędzidełka, aby je wydłużyć. Zabieg jest krótki i bezbolesny i nie powoduje większych dolegliwości. Podcięcie wędzidełka jest ważne, ponieważ zapobiega zarówno odsłonięciu szyjek zębów, jak również powstaniu diastemy(przerwa między zębami).
  • Usuwanie torbieli
    Torbiel korzeniowa to występująca w tkance kostnej szczęki lub żuchwy zmiana patologiczna wywołana długo trwającym zapaleniem tkanek okołowierzchołkowych.
    W początkowym okresie torbiel rozwija się bezobjawowo, a wykrycie jej we wczesnym etapie następuje zwykle przypadkowo podczas badania RTG. W etapie późniejszym, w miarę wzrostu torbieli może pojawić się niewielkie wygórowanie na szczęce lub żuchwie i wtedy mogą wystąpić dolegliwości bólowe. Torbiele o średnicy nie większej niż 8mm zwykle udaje się wyleczyć podczas leczenia kanałowego zęba przyczynowego. Większe torbiele wymagają interwencji chirurgicznej, która zwykle łączy się z resekcją korzenia zęba przyczynowego, albo kończy się usunięciem zęba. Ubytek kostny po usuniętej torbieli zwykle wypełnia się materiałem kościozastępczym.