Leczenie kanałowe

Miazga zęba to tkanka znajdująca się w samym środku zęba, w której są naczynia krwionośne i nerwy. Wypełnia ona wnętrze korony zęba sięgając do końca korzeni.

Stan zapalny/martwica miazgi może wynikać z wielu przyczyn, najczęściej jest to próchnica głęboka – jej powikłanie, zapalenie nieodwracalne miazgi komorowej i korzeniowej, ale może ją także wywołać uraz zęba. Nieleczone zapalenie miazgi skutkuje silnym, samoistnym, ciągłym bólem i czasem prowadzi do powstania ropnia.

Etapy leczenia:

W znieczuleniu miejscowym następuje ekstyrpacja miazgi z komory i kanałów zęba, czyli zabieg określany potocznie, jako usunięcie nerwu z korzenia zęba. Drugi sposób to założenie środka dewitalizującego również w znieczuleniu bezpośrednio na miazgę zęba. Ten sposób jest stosowany rzadko, częściej wybieramy ekstyrpację miazgi z uwagi na szereg zalet tej metody leczenia kanałowego.

Po znieczuleniu ząb zostaje odizolowany od śliny, wykorzystujemy do tego system koferdamu, specjalnego rodzaju gumy, który ściśle otacza wokół leczony ząb.

Właściwe leczenie kanałowe

Przed rozpoczęciem właściwego leczenia bardzo istotne jest ustalenie długości roboczej kanału korzeniowego.

Elektroniczny pomiar długości kanału uzyskujemy stosując endometr Propex II szwajcarskiej firmy Maillefer. Urządzenie to jest uznawane za najdokładniejsze przez światowych endodontów. Po ustaleniu długości roboczej rozpoczynamy leczenie kanałowe tj. poszerzenie oraz mechaniczne i chemiczne opracowywanie kanału korzeniowego. W tym celu stosujemy narzędzia ręczne i maszynowe niklowo-tytanowe, a także chemiczne środki do płukania i odkażania kanałów m.in. podchloryn sodu.

Opracowany i ukształtowany kanał korzeniowy wypełniamy gutaperką i pastą uszczelniaczem. Gutaperka to doskonały materiał szczelnie wypełniający kanał. Pożądany efekt uzyskujemy przez wypełnienie kanału na całej długości tj. do otworu wierzchołkowego.

W naszej praktyce do ostatecznego wypełnienia kanałów gutaperką wykorzystujemy trójwymiarowy system 3D Calamus szwajcarskiej firmy Maillefer.

leczenie kanałowe Lublinleczenie kanałowe Lublin

Czas trwania leczenia kanałowego

Nowoczesne leczenie kanałowe Lublin to procedura czasochłonna i zwykle leczenie endodontyczne zęba przeprowadzamy na 2- 3 wizytach. Jeśli to możliwe dobrze jest przeprowadzić to leczenie od początku do końca w możliwie najkrótszym czasie, nawet na jednej wizycie! Tak to prawda, leczenie kanałowe na jednej wizycie, to nowe podejście do endodoncji. Stosowanie tej metody daje duże powodzenie. Aby prawidłowo przeprowadzić leczenie kanałowe niezbędna jest też dokładana diagnostyka rtg.

Diagnostyka rtg

Do jej wykonywania w naszej praktyce stosujemy najnowocześniejsze cyfrowe urządzenia firmy Gendex, uzyskując cyfrowy bardzo dokładny obraz rtg na ekranie komputera w około 0,2s.

Zdjęcie rtg. korzenia zęba wykonujemy zawsze po jego wypełnieniu celem oceny poprawności leczenia. Jeśli zachodzi taka potrzeba wykonujemy prześwietlenie zęba również przed i w trakcie leczenia endodontycznego.

Leczenie endodontyczne siekacza górnego (przed i po)

Rokowania

Pamiętajmy, że ząb po leczeniu kanałowym staje się martwy, a przez to jest bardziej kruchy, podatny na złamania, ciemnieje. Z uwagi na zwiększone ryzyko złamania zęba w części koronowej i korzeniowej ząb jest wzmacniany i w całości zabezpieczany odpowiednio za pomocą korony protetycznej a przy mocno zniszczonej części koronowej zęba również wzmacniany jest korzeń zęba poprzez wykonanie wkładu koronowo-korzeniowego umieszczanego w kanałach zęba.

Prawidłowo przeprowadzone leczenie endodontyczne pozwala zachować często zagrożony utratą martwy ząb na wiele lat.

Nasi Pacjenci znaleźli nas szukając frazy leczenie kanałowe Lublin.