Starte zęby

Przyczyny starcia zębów mogą być różne. Zęby w sposób naturalny z wiekiem ulegają ścieraniu, jednak proces ten nasila się bardzo np. w przypadku zgrzytania czy zaciskania zębów. Również utrata części zębów powoduje przeciążenie tych obecnych i w efekcie ulegają one nadmiernemu ścieraniu. Przeciwdziałać ścieraniu można w różny sposób. Jeśli występuje zgrzytanie czy zaciskanie zębów, po rozpoznaniu przyczyn wskazane byłoby wykonanie ochronnych szyn relaksacyjnych na zęby.

W przypadku patologicznego starcia zębów spowodowanego utratą zębów stosujemy kompleksowe odbudowy protetyczne w celu odtworzenia brakujących zębów i odciążenia tych obecnych, chroniąc je tym samym przed dalszym starciem.

Przykład 1

Pacjentka – 24 lata – zgłosiła się skarżąc się na wrażliwość zębów oraz bóle w obrębie obydwu stawów skroniowo-żuchwowych. Po pełnej analizie stwierdzono znaczne przeciążenia mięśniowe na skutek zgrzytania zębów. Zlecono noszenie szyny na czas snu, nałożona na zęby dolne chroni je przed tarciem o zęby górne, rozklinowuje i relaksuje mięśnie.

Przykład 2

Pacjent – 57 lat – zgłosił się bardzo niezadowolony z wyglądu swoich zębów. W wyniku utraty zębów bocznych u pacjenta nastąpiło znaczne przeciążenie zębów przednich, a w konsekwencji do ich patologicznego starcia i obniżenia zgryzu. W celu odtworzenia prawidłowego uśmiechu przy tak startych zębach wysokość zgryzu została podniesiona na zębach bocznych mostami, a zęby górne i dolne w odcinku przednim wydłużono za pomocą koron porcelanowych.